Info

Verksamheten präglas av barnens inflytande. Viljan att lära sig och utforska är A och O i barns utveckling, och viljan främjar lärandet när den får styra.

Jag har små barngrupper i åldrarna 1 – 12 år där åldersskillnaderna är en tillgång, då barn lär av varandra.

Jag arbetar enligt en vardagspedagogik med en stark gemensam värdegrund, som jag ständigt utvecklar och stärker tillsammans med barnen. Röda trådar i min verksamhet är att vi ska ha roligt och att barngruppen får vistas i hemmiljö.

Ett par ombyten, kudde, snuttefilt eller gosedjur och galonbyxor, blöjor till blöjbarn behöver ni stå för. Vid sjukdom gäller Försäkringskassans Vård Av Barn-regler. Vid maginfluensa hålls barnet hemma 48 timmar efter tillfrisknande. 

Jag följer Lpfö -98, som går att ladda ned i PDF-format här: http://www.skolverket.se/om-skolverket/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442

Kontakta mig för kostnadsförslag. 

 

VÄRDEGRUND 

Målet med vår värdegrund är att den ska vara ständigt närvarande i verksamheten och att vi tillsammans med barn och föräldrar löpande utvecklar den.

 

  • Alla är välkomna och bemöts med omtanke och respekt.

  • Alla är accepterade precis som de är.

  • Alla, både barn, föräldrar och dagbarnvårdare ska känna trygghet vid hämtning och lämning.

  • Alla behövs vid konflikthantering, ingen ska bli utesluten.

  • Alla är medverkande vid planeringen av verksamheten, både dagliga rutiner och långsiktiga mål.

  • Alla ska känna trygghet och gemenskap i såväl stora som små sällskap.

  • Allas behov och viljor ska bli hörda och respekterade dagligen.

  • Alla ska uppleva en verksamhet fri från press eller tvång.

  • Alla är delaktiga i upprättande av regler.

  • Alla är delaktiga i det praktiska arbetet med likabehandlingsplanen.

 

 

LIKABEHANDLINGSPLAN/PLAN MOT KRÄNKANDE BEHANDLING

 

  • Alla barn ska ha lika rättigheter och möjligheter: Vi för en öppen dialog mellan barn, föräldrar och dagbarnvårdare för att säkerställa varje enskilt barns rättigheter/möjligheter till individuell trygghet och utveckling. Lika rättigheter/möjligheter är inte detsamma som samma rättigheter och möjligheter och jag strävar efter att varje enskilt barn ska få sina möjligheter tillgodosedda. Jag riktar kontinuerligt verksamheten gentemot en individ eller en grupp, vilket stärker både självkänsla, jag-utveckling och likabehandling.

  • Diskriminering/trakasserier/kränkande behandling: Jag eftersträvar en välkomnande attityd mot, och en hög acceptans för alla olikheter, arbetar aktivt och dagligen med känslor, behov och reaktioner och främjar en lärande nyfikenhet, empati och tolerans hos barnen. Konflikter gör vi till något utvecklande för varje barn, genom att tillsammans berätta, lyssna, fråga och föreslå varandra och tillsammans bestämma lösningar och vägar vidare. Jag för en öppen dialog med föräldrar vid eventuella kränkande behandlingar.

  • Förebyggande arbete mot diskriminering/trakasserier/kränkande behandling: Alla barns känslor och behov tas på allvar och är en självklar del av verksamheten. Jag arbetar kontinuerligt med att barnen ska utveckla sin egen förmåga att sätta ord på sina behov och uttrycka sig för att bli hörda, likväl förmåga och intresse av att lyssna på andras behov och vara en del i ett samarbete, i ökande takt med stigande ålder. Jag använder mig av aktuella böcker, lekar, dockor och annat pedagogiskt material för detta ändamål och uppdaterar mig kontinuerligt med kurser i ämnet.

  • Om ett barn far illa: Vid misstanke om att ett barn far illa omfattas jag av anmälningsplikt.

 

Länkar till pedagogiskt material/kurser: 

http://www.friareliv.se/index.php/sv/

http://www.eqverkstan.se/ 

http://www.friendy.se/

http://nvctraining.com/index.php

http://lnu.se/utbildning/kurser/1ts917 

http://www.freinet.se/

 

 

 
 
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)